Monday, August 1, 2011

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN


Assalamualaikum w.b.t rakan-rakan mahasiswa/i, semoga anda semua berada dalam limpahan rahmat-Nya. di kesempatan ini, saya Nurul Akma. Binti. Zulkiefli dan Kamarul Hatem bin Mohammad, ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan "SELAMAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN ". Marilah kita bersama-sama menggunakan peluang dan nikmat yang ada untuk melakukan ibadah di bulan mulia ini.

Dalam Surah Al-Baqarah (2:185) : Allah SWT telah berfirman :
Bulan Ramadhan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil). kerana itu, barangsiapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah. dan barangsiapa yang sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari lain. Allah mengkehendaki kemudahan bagimu, dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu. hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, agar kamu bersyukur.


Rakan-rakan,
di hujung ayat ini Allah SWT telah menyatakan "hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya" , maka dengan demikian untuk mengisi perintah Allah ini, Nabi SAW memberi contoh. iaitu agar pada bulan RAmadhan ini memperbanyakkan ibadah, solat terawih (qiyamuillail) meperbanyakkan membaca Al-Quran dan meperhatikan huruf-huruf (tadarus) dan memperbanyakkan pula berbuat baik, bersedekah, memberi makan fakir-miskin, menjamu walaupun hanya dengan seteguk air, sebutir kurma, sepiring nasi. di penutupannya dibagikan zakat fitrah dan solat eid dul fitri dengan membaca takbir dan tahmid, alamt bersyukur.

Syukuri Nikmat Allah dan agungkan-Nya! kerana engkau tidak lagi hidup di dalam gelap. Nur atau cahaya iman telah memberi terang dalam hatimu. Syukuri nikmat Tuhan, kerana berkat taufiq dan hidayah-Nya jualah, kamu telah membuktikan bahawa kamu adalah insan yang berakal dan berbudi, dapat mengendalikan diri, nafsu, dan syahwat. tiap-tiap matahari terbenam, sehari engakau telah menang. dan bila sebulan ramadhan telah habis dan Syawal datang, engkaupun telah beroleh kejayaan hidup untuk bakal menghadapi tahun hadapan.

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

HAPPY DEEPAVALI

HAPPY DEEPAVALI

HAPPY EXAMINATION

HAPPY EXAMINATION